Kultur
Utmaning: Brist på Kulturtillgänglighet
- Kulturmyndigheter brottas med utmaningen att göra kultur tillgänglig för alla.
- Barn och unga, speciellt i utsatta områden saknar ett rikt kulturutbud.
Strategi: Ökad tillgänglighet för bättre Psykisk Hälsa
- Erbjuda olika konstformer för att kunna nå så många som möjligt
- Fokus på barn och unga – skapa intresse, nyfikenhet och kunskap tidigt
- Verka i utsatta områden /landet
- Universellt
- Eget skapande: en del av demokrati
Referenser
- Myndighet för Kultur Analys (2023) “Att bredda deltagande i kulturlivet”
- FHM (2024) Kulturens betydelse för hälsa och välbefinnande
- Aghed, Malin (2018) “Artivism, Konsten att göra fred”
- Bamford, Anne (2006) “The Wow Factor: Global Research Compendium on the Impact of the Arts in Education”
Hälsa
Utmaning: Psykisk ohälsa bland unga ökar i hela världen
- Globalt sett upplever en av sju 10-19-åringar en psykisk störning, vilket står för 13 % av den globala sjukdomsbördan i denna åldersgrupp. (WHO, 2021)
- Depression, ångest och beteendestörningar är bland de främsta orsakerna till sjukdom och funktionsnedsättning bland ungdomar.(WHO, 2021)
- Självmord är den fjärde vanligaste dödsorsaken bland 15-29-åringar. (WHO, 2021)
- Konsekvenserna av att misslyckas med att ta itu med ungdomars psykiska hälsotillstånd sträcker sig till vuxen ålder, vilket försämrar både fysisk och psykisk hälsa och begränsar möjligheterna att leva tillfredsställande liv som vuxna.(WHO, 2021)
- Utsatta områden drabbas hårdare på grund av ökad risk och utsatthet
Strategi: Holistiskt perspektiv för ökad medvetenhet
- Fysisk, psykisk och mental hälsa är kopplade
- Stimulera hälsosam livsstil -Hälsohjulet anpassad från Maslows behovstrappa (näring, återhämtning, motion, socialt liv, trygghet, kreativitet)
- Tankar, känslor och kropp – Vårt perspektiv att arbeta med hälsa
- Medvetande/ Empati/ Självmedkänsla
- Främjande och förebyggande insatser för psykisk hälsa syftar till att stärka en individs förmåga att reglera känslor och bygga resiliens.( WHO, 2021)
Referenser
- FHM (2024) Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022 – Nationella resultat
- FHM (2023) “Utvecklingsbehov inom psykisk hälsa och suicidprevention”
- FHM (2020) “Skolans betydelse för inåtvända psykiska problem bland skolbarn”
- FHM (2018) Varför har den psykiska ohälsan ökat bland barn och unga i Sverige?
- FHM Du är inte dina tankar
- UNICEF (2023) Psykisk ohälsa bland barn och unga – en av vår tids största kriser (Lisa Schultz)
- WHO (2021) Mental health of adolescents
- Forskning.se (2022) “Mobilen – hur påverkar den unga?”
- Kristin Neff Self compassion
- Kristin Neff (2024) Podcast- How to Silence Your Inner Critic
- Statens Medieråd (2022) Digitala Medier Psykisk Ohälsa (Nutley & Thorell)
Inspiration från: Dr Gabor Maté / Dr Nicole Le Pera / Dr Brené Brown / Dr Anders Hansen /Dr Shefali Tsabary/ Dr Rangan Chatterjee
Utbildning
Utmaning: Stress och prestationsångest i Skolan
- 15 % saknar gymnasiebehörighet (TT, 2022), högre siffra i utsatta områden som 33,5% i Biskopsgården till exempel (Vi Lärare, 2022)
- Stress bland lärare: Tre av fyra lärare är för hårt belastade och drygt 80% anser att arbetet är psykiskt påfrestande (Skolvärlden, 2021)
- Prestationsångest pga betyg, stora krav ( FHM, 2023)
- Mobbning ökar i skolorna sedan 2009-10 (FHM 2023)
- Elevhälsoarbetet har stärkts i skollagen (Skolverket, 2023)
Strategi: Med kultur och kreativitet i skolan
- Mer psykisk hälsa på schemat
- Arbeta interdisciplinärt
- Kultur för inspiration, kreativitet och skapande
- Fokus också på lärarens hälsa, förebild för barnen
- Öka socioemotionell förmåga
Referenser
- FHM (2023) Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022
- FHM (2020) Skolans betydelse för inåtvända psykiska problem bland skolbarn
- FHM (2016) Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar
- Skolverket Läroplan och LGR 22
- Skolverket (2023) Skolverkets bedömning av läget i skolväsendet 2023
- Vi Lärare (2022) Gymnasiebehörighet i utsatta områden
Vi arbetar i enlighet med FNs mål
Barnkonventionen - Sverige
- Artikel 2: Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
- Artikel 3: I alla åtgärder som rör barn ska man i första hand beakta vad som bedöms vara barnets bästa.
- Artikel 6: Varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt.
- Artikel 12: Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör dem. När åsikterna beaktas ska man ta hänsyn till barnets ålder och mognad.