Vår metod
ConnectArts metod är unik och använder sig av en kombination av konstnärlig och pedagogisk verksamhet för att förbättra den psykiska hälsan hos barn och unga.
Konstnärligt utvecklar vi en Trilogi, tre verk som kommer handla om tre olika perspektiv på vår psykiska hälsa, nämligen vår relation till våra tankar, känslor och kropp.
I skolorna presenterar vi en av våra konstnärliga filmer för att inspirera barnen, sedan leder vi en gruppdiskussion där barnen kan uttrycka sina perspektiv på föreställningen som direkt leder till en lekfull workshop som lyfter barnens skapande och reflektioner.
Portfolio
Konst och pedagogik
Konst
Den konstnärliga delen inspirerar barn och unga och ökar deras möjligheter att själva påverka sin psykiska hälsa. Elin har en vision om tre verk, tre teman som relaterar till varandra. Idén fick Elin efter att ha genomgått en period av utbrändhet följd av ett intensivt inre arbete för att läka och utvecklas. Elin vill dela med sig av den kunskap, de verktyg och insikter som hela processen lärt henne för att barnen ska kunna förebygga sina psykiska besvär innan de övergår i psykisk ohälsa. Kultur är ett effektivt sätt att nå barnen därför satsar Trilogin på tre olika konstformer, som cirkus, dans och teater. Första verket är klart, cirkusföreställningen Monster, nu som film.
Det handlar om ett barn som kämpar med sina orostankar och sin låga självkänsla. Under föreställningens gång blir barnet mer och mer medvetet om sina tankar och känslor och blir vän med dem.
Trilogin– tre verk- tre konstformer- tre perspektiv på psykisk hälsa. Vår relation till våra:
Pedagogik
Vi har arbetat tillsammans med skolor i Göteborg och Västra Götalandsregionen i flera år med Cirkus Unik. Vi verkade då främst i utsatta områden och även med barn med funktionsvariationer och känner till utmaningarna.
Vi har upplevt hur barn och lärare mår dåligt i skolan och förstår att behovet är stort av projekt som detta som lyfter fram temat psykisk hälsa och som minskar stigmatiseringen.
Vi har utvecklat metoder för att mäta resultat, som värdehjulet, som kom att bli en stor del av vår inkluderande metod att se alla barn i gruppen och stimulera till engagemang, delaktighet och utveckling i grupperna.